شنبه،01 ارديبهشت 1403 English

معاونت تحقيقات و فناوري

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • لزوم ثبت آينده نگر مطالعات كارازمايي باليني- IRCT
      كد اطلاعيه: 4724
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      تعداد بازديد: 259

      لزوم ثبت آينده نگر مطالعات كارازمايي باليني- IRCT

      همانگونه كه مستحضريد بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهاني، مطالعات كارآزمايي باليني كه مداخلات با سلامت را به صورت آينده نگر بر روي انسان انجام ميدهند و پيامد سلامت را در انسانها اندازه ميگيرند، نياز به ثبت در يكي از مراكز ثبت كارآزماييهاي باليني مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني دارند. اين ثبت بايد به صورت آيندهنگر انجام شود، بدين معني كه تاييديه ثبت بايد قبل از شروع بيمارگيري اخذ شده باشد. جزئيات تعريف كارآزمايي باليني كه نيهاز به ثبت دارد درتارنماي سازمان بهداشت جهاني به آدرس  http://www.sho.int/ictrp آمده است. 
      از آنجا كه ثبت گذشته ذنگر با نفس عمل ثبت كه ايجاد شفافيت در انجام كارآزمهايي باليني است همخواني ندارد، براساسمصوبه كميته كشوري اخلاق در پژوهش، از ابتداي سال ميلادي جديد، ثبت گذشته نگر مطالعات كارآزمايي باليني در ايرانمتوقف خواهد شد. مركز ثبت كارآزمايي باليني ايران موظف شده است از اين تاريخ به بعد از قبول و ثبت مطالعاتي كه بعد ازشروع به بيمارگيري اقدام به ثبت ميكنند، خودداري نمايد. 
       ضمنا مجددا تاكيد ميشود بر اساس راهنماها، دستورالعملها و استانداردهاي مصوب اتاق در پژوهش، ضروري است كليه مطالعات و طرح هاي پژوهشي و به ويژه مواردي كه بر روي حيوانات آزمايشگاهي و داوطلبان انساني و گروههاي مختلف جمعيتي انجام ميشود، قبل از اجرا، مصوبه كميته اخلاق در پژوهش ذيصلاح و معتبر و كه اختصاصي اخلاق در پژوهش مستقر در دانشگاههاي علوم پزشكي كشور كه ليست آنها در پرتال ملي اخلاق در پژوهش در دسترس است، را دريافت كنند.طبق دستور رئيس محترم كميسيون نشريات وزارت بهداشت به سردبيران كليه ي مجلات علمي و پژوهشي معتبر و داراي مجوز كشور، چاپ مقالات منوط به داشتن كد اختصاصي كميته اخلاق طبق چارچوب ابلاغ شده است. در مواردي كه مطالعه يك كارآزمايي باشرايط قيد شده در بالا باشد، اخذ كد ثبت در IRCT هم ضروري است. 
      با توجه به پيشبيني بروز مشكلات براي برخي از كارآزماييهاي باليني ارزشمند انجام شده و يا در حال اجرا و مقالات منتج از طرحهاي پژوهشي فاقد كد IRCT خواهشمند است دستور فرماييد، مجري اصلي پژوهشهايي كه از اين تاريخ به هر دليلي از جمله عدم آگاهي، بدون اخذ مجوز از "سامانه ثبت كارآزمايي باليني ايران" آغاز شده و يا به اتمام رسيده اند، جهت ثبت و كسب تاييديه به اين سامانه مراجعه نمايند. لازم به ذكر است در اين موارد فقط تا ابتداي سال 2021 فرصت وجود دارد تا نسبت به ثبت و اخذ تاييديه از سامانه به صورت گذشته نگر اقدام شود.
      از آنجا كه شروع پژوهش قبل از تاييد آن توسط كميته اخلاق و درخصوص كارآزماييهاي باليني قبل از اخذ كد IRCT ، براساس آيين نامه رسيدگي به تخلفات پژوهشي ابلاغي مقام عالي وزارت از مصاديق تخلف پژوهشي محسوب ميگردد، مجدداً تاكيد ميشود از ابتداي سال 2021 هيچ كارآزمايي باليني انجام شده و يا درحال اجرايي، مجاز به ثبت پژ وهش در IRCT و عقد قرارداد نخواهد بود و كميته هاي اخالق در پژ وهش بر اساس آيين نامه فوق الذكر ملزم به برخورد با موارد تخلف از اين اصل هستند.
      بنابراين با توجه به اينكه اين فرصهت تنها براي كمك به آن دسته از پژوهشگران و دانشجوياني كه از مقررات مربوطه بي اطلاع بوده و نيز در جهت كمك به انجام پژوهشهاي استاندارد و امكان انتشار نتايج آن- ها در قالب مقاله داده شده است، الزم است در صورت بخورد كميته ها در حين نظارت اخلاقي بر حسن اجراي طرحهايي كه موارد ذكر شده را رعايت نكرده اند، سريعاً نسبت به توقف پژوهش و اصلاح روند اجرا اقدام نمايند. لذا شايسته است مراتب طي فراخواني به كليه پژوهشگران، اعضاي هيات علمي، دانشجويان و ساير ذينفعان اطلاع رساني گردد.
       
      ضمنا الزامي است كه عقد قرارداد طرح هاي پژوهشي و ثبت نهايي پايان نامه هاي كارآزمايي باليني تنها پس  از كسب تاييديه و كد اختصاصي كميته اخلاق و IRCT انجام شود. 
       



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543316 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

ادرس: خرم اباد، كمالوند، كيلومتر٤ جاده خرم اباد- بروجرد، مجتمع پرديس دانشگاهي علوم پزشكي لرستان، معاونت تحقيقات و فناوري
تلفن:06633120172 فكس:06633120173
ايميل حقوقي: research@ lums.ac.ir
Page created in 0.62357711791992 seconds.
memoryUsage : 6873Kb